Båten börjar sättas ihop...
Vi har nu nått en vändpunkt i projektet, båten börjar sättas ihop istället för att plockas isär. Ett nytt bränslesystem har tillverkats i grövre modell. Även hydraulstyrningen och styrplatsen börjar ta form. Styrplatsen har fått en mer cockpit-liknande utseende. Vi gillar även de nya inslagen av kolfiber...
Arbetet fortsätter med att få Vilda redo för race!
I helgen fortskred arbetet med Vilda. Sebastian började installera den nya hydraulstyrningen.
Rostfria pressade kopplingar rakt igenom, samt slang av högsta kvalité. I påskhelgen kommer de lite mer banbrytande komponenterna i styrsystemet installeras.
Samtidigt jobbade Mikko och Henrik med bränslesystemet. Tankarna tömdes och rensades. De gamla bränsleslangarna med tillhörande dåliga kopplingar förpassades till återvinning.
Vi kommer installera nya slangar med pressade, rostfria kopplingar.
Motorn som inte finns, D6-435-DPR
När valet av motorer till båten var klart så blev det något som inte fanns att köpa. Volvo Pentas D6-435 med DPR drev. Drev och sköldar behölls från D6-350 motorerna, även två nya reservdrev finns till racet.
Jobbet med att para ihop D6-435 motorn med DPR drevet var ganska enkelt. Det var när motorn skulle passas in i båten som ett "mindre" problem uppstod, den får helt enkelt inte plats! På D6-435 sitter det nämligen en större turbo, och turboröret skulle hamna på fel sida akterspegeln.
Hur löser man då detta lilla bekymmer? Byter till en mindre turbo? Nej, man sågar helt enkelt ur ett hål i akterspegeln så att grejerna får plats!
Jobbet med att para ihop D6-435 motorn med DPR drevet var ganska enkelt. Det var när motorn skulle passas in i båten som ett "mindre" problem uppstod, den får helt enkelt inte plats! På D6-435 sitter det nämligen en större turbo, och turboröret skulle hamna på fel sida akterspegeln.
Hur löser man då detta lilla bekymmer? Byter till en mindre turbo? Nej, man sågar helt enkelt ur ett hål i akterspegeln så att grejerna får plats!
Nya motorer!
Nu har de två spännade lådorna anlänt. De innehöll två Volvo Penta D6-435. De ska nog vara kapabla till att förflytta båten något fortare än tidigare, hoppas vi. Dock kommer det krävas några mindre modiferingar för att kunna montera dessa motorer, mer om det framöver.
Det har även anlänt lite specialbyggda bitar till dreven. Med dessa hylsor kan man förlänga drevet ytterligare. Sköldarna har även fått en ny fin epoxilack, som matchar den nylackade akterspegeln.
Det har även anlänt lite specialbyggda bitar till dreven. Med dessa hylsor kan man förlänga drevet ytterligare. Sköldarna har även fått en ny fin epoxilack, som matchar den nylackade akterspegeln.
Även båtar kan få punktering!
Båtens tuber hade mindre läckage som upptäcktes vid en provtryckning. Dessa har nu åtgärdats och det enda som saknas på tuberna nu är lite nya fina dekaler.

