Testerna inför racet fortsätter!
Ny toppfartsnotering!
En ny PowerTrim-givare samt lite andra småjusteringar gav den nya toppfarten på 65 knop
innan vi gick mot varvstoppet. Över 60 knop kliver båten upp ett steg till ur vattnet och
propellrarna tappar fästet.
Vi hoppas att hitta bättre körbarhet och mer fart med nästa modifering som skall utföras.
Nedan ser man hur DPR dreven ser ut i orginalutförande utan kåpor.
Vi skall låta propellrarna få lite mer ostört vatten att jobba i. Därför förlänger vi dreven med de
CNC frästa aluminiumplattorna nedan. Dessa ger en förlängning på totalt 100mm.
Jämfört med ett orginaldrev så ser man verkligen skillnaden.
Vi räknar också med några extra stilpoängeftersom ingen annan har ett likadant...
Orginal avgassystemet har vissa begränsningar...
Utav två alternativ, orginal eller raka rör, valde vi det tredje!
Genom att ta bort gummibälgen mellan skölden och drevet minskar motståndet med mer än hälften. Volvo rekommenderar max 40 kPa mottryck för att undvika effektförluster och värmeuppbyggnad.
Genom denna enkla åtgärd håller vi oss under gränsen samtidigt som ljudet inte blir besvärande under planingsfart då avgaserna går ner under vattnet.
Över planingsfart är det däremot fritt...
Information om Round Britain Powerboat Race
Ljudklipp
Rix MorronZoo
Kolla in!
Team Vilda Round Britain 2008

© Fotograf Peter Knutson